Wednesday, May 21, 2008

TIPS.. belajar sejarah.

TIPS.. belajar sejarah.

Bagi mereka yang merasakan matapelajaran sejarah susah sangat nak score di sini saya lampirkan beberapa tips untuk dikongsi bersama pelajar mengenai cara untuk memudahkan kita belajar sejarah di sekolah atau di mana sahaja pusat pengajian.

TIPS :

Bagaimana mengingat nama tokoh yang pelik-pelik.....??? Kebanyakan pelajar mempunyai masalah mengingat nama-nama tokoh terutamanya nama yang agak pelik. Contohnya seperti Socrates, Nebuchanezzar, Pericles, dan sebagainya. Untuk mengatasi masalah ini dicadangkan pelajar menulis sebanyak mungkin nama tokoh tersebut diatas kertas Mungkin 20 hingga 40 kali. Cuba tulis dengan mengeja mengikut suku-suku kata. Contohnya Nebuchanezzar ----- dieja dan ditulis seperti berikut : Ne/ bu/ chan / ezzar ---------- Nebuchanezzar.

Fahami KONSEP penting.
Para pelajar juga perlu memahami konsep-konsep penting. Contohnya seperti konsep Sistem Pemerintahan, Demokrasi, Republik, Kerajaan, Revolusi, Tamadun, Imperialisme, Nationalisme, Sistem Pemerintahan, Sistem Feudal, Monarki, Anarki, Autokrasi dan sebagainya. Cuba dapatkan huraian tentang konsep-konsep tertentu dengan jelas kerana ia membantu anda memahami topik-topik tertentu dengan lebih mudah. Anda juga perlu memahami perbezaan antara satu konsep dengan konsep yang lain. Contohnya perbezaan konsep Sistem Pemerintahan Demokrasi dengan Sistem Pemerintahan Feudal. Disarankan anda mendapatkan bantuan guru anda untuk memberikan penjelasan tentang konsep-konsep yang anda masih kabur.
Bersedia dengan soalan berbentuk stimulus.
Para pelajar diminta membiasakan diri dengan soalan berbentuk peta, pernyataan, petikan, carta,graf, gambarajah, puisi, gambar foto, ilustrasi, maklumat peristiwa, situasi, dialog, perbilangan jadual, senarai dan sebagainya. Pelajar yang telah membiasakan diri dengan bentuk soalan seperti ini semasa membuat ulangkaji akan lebih menguasai sesuatu tajuk dengan cepat dan cekap.
Membuat nota.
Pelajaran Sejarah tidak pernah membebankan pelajar dengan sesuatu yang terlalu mencabar hingga susah dicapai oleh kebanyakan pelajar. Apa yang penting, pelajar memahami sesuatu peristiwa sejarah itu sendiri. Pelajar yang asyik membaca tetapi masih kabur dan tidak memahami topik yang dibaca perlu mengambil langkah berikut:
- membaca teks buku rujukan
- menggariskan fakta yang dianggap penting
- membaca sambil mencatat nota


Cara pertama memakan masa lebih-lebih lagi kalau buku rujukan terlalu tebal dan pelajar mungkin mengalami kesusahan untuk menghabiskannya. Oleh itu pelajar perlu bersedia sejak awal lagi.
Teknik kedua juga lebih berkesan asalkan pelajar tidak terlalu cenderung untuk menggaris sehingga semua perkataan di dalam teks turut digaris!
Cara ketiga paling berkesan kerana nota yang dibuat adalah ringkas dan dianggap penting. Cara ini menjimatkan masa dan tenaga kerana pelajar yang kurang memahami sesuatu maklumat penting akan membaca teks asal semasa mengulang kaji pelajaran untuk peperiksaan.
Nota bolehlah dibuat dalam pelbagai bentuk antaranya dalam bentuk:
Bentuk Carta Alir, Peta Minda, Jadual Besar, Gambar-gambar Kartun, Akronim, Penggunaan Kata Kunci dan sebagainya bergantung kepada minat dan kesesuaian pelajar. Penting juga nota ini ditulis dalam buku yang mudah dibawa untuk memudahkan pelajar mengulangkaji dimana-mana (di Stesen Bus, kantin dsb). Untuk cara membuat peta minda yang berkesan sila pergi kelaman
Kecemerlangan Pelajar.

Ulang kaji soalan lalu.
Calon gemar menjawab soalan-soalan Sejarah yang lalu akan lebih bersedia, lebih yakin, lebih bersemangat dan meramal bentuk atau format soalan akan datang. Mengetahui contoh-contoh soalan tahun lepas sangat berguna kepada calon. Ia memberi gambaran bagaimana sesuatu soalan dikemukakan, bilangannya, taburannya dan kekerapan setiap topik disoal.
Ini diakui ramai guru-guru Sejarah kerana Lembaga Peperiksaan sendiri sering mengeluarkan laporan analisis jawapan calon-calon beberapa tahun lalu pada setiap tahun. Daripada analisis laporan tersebut para guru boleh mengetahui kelemahan yang dilakukan oleh setiap calon tahun lepas. Dengan cara inilah calon dapat membaiki kelemahan dan membaiki kelemahan tersebut semasa membuat ulangkaji.
Soalan ramalan.
Guna soalan ramalan bukan untuk meneka atau meramal soalan yang akan keluar. Soalan ramalan digunakan untuk membuat latihan dan menguji keupayaan calon sahaja. Jika soalan ramalan yang anda jawab itu keluar, anggaplah ia kebetulan atau sebagai bonus sahaja. Ini disebabkan soalan ramalan memang diragui ketepatannya. Jadi jangan terlalu percaya kepada soalan ramalan hingga tidak mahu mengulangkaji tajuk lain .

Meneka jawapan dalam peperiksaan.
Boleh, jika calon tidak pernah menduga atau calon benar-benar tidak tahu soalan dan mengganggu jawapan yang dikemukakan. Bagaimanapun anda harus meneka secara bijak iaitu dengan membuat pilihan yang anda pasti betul dan membuang pilihan yang sudah pasti salah. Kemudian pilih jawapan yang paling tepat sehaja daripada pilihan jawapan yang tinggal. Lebih baik meneka daripada tidak menjawab langsung!


Membuat latihan sendiri.
Selalulah mencuba membuat latihan sendiri atau secara berkumpulan di rumah semasa membuat ulang kaji untuk menilai kelemahan diri sendiri di samping membuat latihan atau ujian yang diberikan oleh guru Sejarah anda di kelas. Apa yang penting ialah para pelajar harus mencuba dan terus mencuba latihan yang dibuat sendiri tanpa perasaan jemu atau terpaksa! Akhirnya, ia akan menjadi satu kebiasaan belajar yang berkesan.
Kebiasaan menjawab sesuatu latihan akan menjadikan seseorang pelajar menjadi mahir dalam topik yang disoal atau dikemukakan. Jika pelajar mengamalkannya maka pelajar kurang menghadapi masalah dalam pelajaran tersebut. Ia bukan sahaja memudahkan pelajar mengingat sesuatu fakta sejarah bahkan sentiasa berusaha untuk menjawab soalan yang lebih mencabar.

Habiskan ulang kaji sebelum bulan Ogos.
Anda mesti menghabiskan ulang kaji topik-topik penting mata pelajaran Sejarah sebelum atau pada bulan Ogos untuk memudahkan anda membuat latihan pelajaran lain juga. Jadi, pelajar harus mengisi masa yang terluang untuk membuat ulang kaji. Ingat, calon perlu mengasah kemahiran sendiri dengan menjawab soalan peperiksaan yang banyak demi kejayaan dan kecemerlangan pencapaian semua mata pelajaran yang diambil dengan seimbang. Calon bukan berhadapan dengan kertas mata pelajaran Sejarah sahaja. Pelajaran lain juga perlu masa belajar yang seimbang.
Minat terhadap mata pelajaran Sejarah.
Minat merupakan pendorong kuat yang dapat menggalakkan ke arah kejayaan bagi merangsang calon untuk terus belajar. Sebenarnya, ada beberapa cara yang boleh membantu calon meminati pelajaran Sejarah. Antaranya anda perlu mengingati nama-nama tokoh (negarawan) sebagaimana anda mengingati nama-nama jaguh sukan negara dan bintang Filem (e.g kaitkan nama dengan Filem Star & Rock Star). Anda juga boleh memgembangkan aspek-aspek yang digemari atau disukai dalam kehidupan pelajar dengan mata pelajaran Sejarah. Sekiranya anda ingin menjadi seorang peguam, mata pelajaran Sejarah amat penting untuk membolehkan anda mencapai cita-cita tersebut.
Seterusnya, untuk memperkembangkan minat terhadap pelajaran Sejarah, anda perlu meluangkan masa menonton filem-filem sejarah (cth: Peristiwa Bukit Kepong, Ghandi, dsb), dokumentari (cth: Jejak Rasul, Discovery, National Geographic) atau mengunjungi pameran bercorak sejarah dan membuat perkaitan pendidikan Sejarah dengan kehidupan pelajar. Contohnya bila anda melihat Piramid dalam filem The Mummy, anda dapat membayangkan fakta sejarah kehidupan masyarakat Mesir Purba dan membuat perbezaan dengan cara hidup masa kini. Begitu juga dengan melihat gambar bangunan Parlimen, anda boleh membuat interpretasi negara kita mengamalkan pemerintahan demokrasi berparlimen. Dengan melawat Tugu Negara anda pernah mempelajari pahlawan kita yang terkorban kerana melawan komunis semasa darurat dan sebagainya. Ingat! peperiksaan di atas talian, online examinaton, exam, free exam, kertas soalan online, free, ujian terus dari internet, download soalan bank soalan bank
soalan percuma

Sesuatu subjek yang diminati lebih mudah diingati.
Minat boleh dibina dengan mencari serta memperkembangkan aspek yang digemari atau disukai.
Minat, kegemaran dan kemajuan saling dipadankan dengan cita-cita akan membantu kecemerlangan.
Minat membantu anda memaksa diri untuk berjaya !
Semoga Berjaya !!!

jasamu dikenang..........


Lipatan sejarah silam......


kenalkah anda....


milik siapakah.. wajah ini... sudah berkurun lama kesepian

ingin aku mencurahkan kasih kepada yang sudi ....


adakah kita generasi hari ini menghargainya ???

JATA NEGARA..

Lambang Malaysia, atau Jata Negara menunjukkan bintang pecah 14 menandakan 13 buah negeri yang terkandung dalam Persekutuan Malaysia, dan Kerajaan Persekutuan, manakala bintang bersama-sama anak bulan itu tanda Agama Islam - agama rasmi Malaysia. Lima bilah keris itu tanda Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu dahulu (Johor, Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu).
Bahagian sebelah kiri perisai itu (pokok Pinang) menandakan Negeri
Pulau Pinang dan bahagian sebelah kanan dengan pokok Melaka menandakan Negeri Melaka. Kedua-dua buah negeri ini adalah sebahagian dari Negeri-negeri Selat dahulu. Dalam empat jalur yang sama besarnya dalam bahagian tengah itu, warna-warna hitam dan putih ialah warna Pahang; merah dan kuning warna Selangor; hitam, putih dan kuning warna Perak; merah, hitam dan kuning warna Negeri Sembilan. Empat buah negeri ini ialah Negeri-negeri Melayu Bersekutu yang asal.

JALUR GEMILANG

Bendera Malaysia

JALUR GEMILANG.....
Bendera : Lambang Kedaulatan Negara


Menurut Ensaiklopedia Sejarah Dan Kebudayaan Melayu, bendera
merupakan sebidang diperagakan sebagai tanda atau lambang kewujudan
sesuatu masyarakat, negara, angkatan tentera, pejabat atau pun individu.
Bendera juga dikenal sebagai panji-panji dan obor-obor. Biasanya, bendera
berbentuk empat segi bujur, mempunyai satu bahagian dinamakan tepi
bendera untuk diikat pada tiang.
Sungguhpun begitu, di zaman kerajaan purba, telah ada tamadun yang
menggunakan berbagai jenis simbol atau lambang bagi menunjukkan
kekuasaan atau kedaulatan sesuatu han atau pasukan. Pada zaman itu,
lambang-Iambang tersebut menggunakan simbol-simbol yang ada kaitan
dengan kepercayaan, perkara-perkara keramat atau benda-benda yang
dianggap suci oleh masyarakatnya pada masa itu. Simbol-simbol tersebut
dilukis di atas objek keras dan diletakkan di atas tiang. Sebagai contohnya,
kerajaan awal menggunakan empat jenis simbol bagi melambangkan
kedaulatan pemerintahannya dan salah satu simbol yang digunakan itu ialah
uri Raja yang memerintah pada masa itu. Manakala kapal dagang Mesir pula

mempunyai simbol tempuling atau ikan yang diukir atas yang mungkin ada
kaitan dengan asal usul pelabuhannya. Kerajaan Greek pula ikan simbolsimbol
seperti Sphninx atau pun Pegasus dan diikuti oleh kerajaan yang
menggunakan patong-patong Tuhan mereka sebagai simbol. Penggunaan
simbol seperti ini berterusan dan berleluasa di negara-negara lain di Eropah
seperti Bezantin, Latin dan lain-lain, sehingga bendera seperti yang ada
sekarang ini dicipta.




ASAL USUL.........


Bendera mula dicipta oleh Pengasas Dinasti Chou (1122 S.M.) China,
yang dikatakan kan bendera putih bersama-samanya sewaktu di istana atau
sewaktu mahu berangkat. Kebanyakan bendera kerajaan China berlatar
belakangkan burung berwarna harimau putih atau naga biru. Benderabendera
ini selalunya dibawa dengan 1 dipanggil rata dan dikibarkan pada
dinding-dinding kota. Bendera ini juga dipacak pada dinding-dinding kota yang
ditakluk untuk memberitahu kawasan itu dibawah taklukan seseorang raja.
Kejatuhan bendera bermakna kekalahan. Oleh yang demikian, bendera
lazimnya dipertanggungjawabkan dan dipegang oleh seorang jeneral/atau
ketua pasukan tentera/pahlawan dan tidak dipegang oleh raja itu sendiri.
Bagi kerajaan India purba pula, bendera merupakan satu simbol yang
amat penting dalam peperangan. Jatuhnya bendera, bermakna juga
tumpasnya seorang raja dalam an tersebut. Bendera kerajaan India purba
biasanya berbentuk segi tiga, berwarna merah terang atau hijau, dengan
simbol dan tepi kain bendera disulam dengan benang emas. Bendera
biasanya dibawa dengan rata ataupun gajah sewaktu keberangkatan seorang
raja.
Kebanyakkan bendera di zaman awal Islam berwarna hitam, putih dan
merah. Bendera bewarna hitam digunakan oleh Dinasti Abbasiyah (746 T.M.),
manakala Dinasti Umaiyah menggunakan bendera berwarna putih. Bendera
bewarna merah digunakan oleh Kumpulan Khawarij yang menentang

Muawiyah dan Saidina Ali. Bendera berlatarbelakangkan hijau mula
digunakan oleh Dinasti Fatimah dan terus berkembang sehingga diterima
umum sebagai lambing Islam.
Kerajaan Turki Ottoman pula menggunakan bulan sabit (anak bulan)
dan bintang sebagai lambang Islam pada benderanya. Simbol ini
kemudiannya digunakan oleh kebanyakan negara-negara Islam di dunia
seperti di Mesir, Tunisia, Libya, Madagascar dan Pakistan.
Bendera-bendera bagi kerajaan di Asia Tenggara kebanyakkan
berlatarbelakangkan warna putih, kuning, hitam atau pun keemasan. Di
samping itu ia juga mempunyai lambang-lambang tertentu seperti gajah,
harimau dan lain-lain sehinggalah kedatangan Islam ke Asia Tenggara.
Selepas pengaruh Islam bertapak di Asia Tenggara, lambang-lambang
tersebut digantikan dengan objek lain yang lebih sesuai seperti bulan dan
bintang seperti yang terdapat di Bendera Malaysia.
Lahirnya Bendera Persekutuan Tanah Melayu
Bendera Persekutuan Tanah Melayu mula digunakan dengan rasminya
pada 26 Mei 1950. Bendera ini telah diilhamkan melalui satu pertandingan
khas mencipta Bendera Persekutuan Tanah Melayu. Pertandingan untuk
mencipta bendera ini telah diiklankan melalui suratkhabar tempatan antaranya
The Malay Mail bertarikh 10 Ogos 1949. Sebanyak 373 ciptaan telah diterima
oleh pihak penganjur pertandingan. Bagi mengelolakan pertandingan dan
memilih rekabentuk bendera Persekutuan Tanah Melayu ini, satu
Jawatankuasa Khas telah ditubuhkan pada bulan Mei 1948. Jawatankuasa ini
dianggotai oleh :
4
Pengerusi
Sir Alec Newboult (Chief Secretary)
Wakil Sultan
Dato' Abdul Malek bin Yusuf - Menteri Besar Negeri Sembilan
Dato' Mahmud bin Mat - Menteri Besar Pahang
Wakil Menteri-Menteri Besar
Dato' Onn bin Jaafar - Menteri Besar Johor
Wakil Majlis Perundangan Persekutuan
YM. Tunku Yacob Ibni Sultan Abdul Hamid
Encik Zainal Abidin bin Abbas
Wakil Negeri Selat
Mr. A.V. Aston (Resident Commissioner Penang)
Mr. H.H. Facer
Wakil Ahli Tidak Rasmi Majlis Perundangan Persekutuan
Mr. Young Shook Lin



Laporan Jawatankuasa ini telah dikemukakan kepada Majlis
Perundangan Persekutuan pada 15 November 1949. Dari jumlah 373 corak
bendera yang dipertandip.gkan, hanya tiga bendera telah dipilih. Tiga bendera
tersebut bersama 6 corak lagi yang te1ah disediakan berasingan telah
dipersembahkan kepada Raja-Raja Melayu untuk pemilihan.
Pada 19 April 1950, atas nasihat Majlis Perundangan Persekutuan
(Federal Legislative Council) dan atas persetujuan Raja-Raja Persekutuan
Tanah Melayu, bendera Malaysia yang ada sekarang ini telah dipilih sebagai
bendera rasmi Persekutuan Tanah Melayu. Pada asalnya, bulan sabit dan
bintang adalah berwarna putih, tetapi atas bantahan Sultan Kedah dan persetujuan
Raja-Raja yang lain, warna putih itu telah ditukarkan kepada warna
kuning bagi melambangkan warna DiRaja.




Pada 26 Mei 1950, buat pertama kalinya bendera itu telah dikibarkan di
Istana Sultan Selangor di Kuala Lumpur. Majlis pengibaran bendera
Persekutuan Tanah Melayu ini telah dihadiri oleh pembesar-pembesar negeri
iaitu Sultan Selangor Serta wakil-wakil Sultan iaitu Haji Abdul Wahab bin
Abdul Aziz (Menteri Besar Perak), Dato' Mahmud bin Mat (Menteri Besar
Pahang), Dato' Onn bin Jaafar (Menteri.Besar Tohor), Encik Kamaruddin
(Menteri Besar Terengganu), Nik Ahmad Kamil bin Haji Mahmud (Menteri
Besar Kelantan), Raja Haji Ahmad bin Raja Endut (Menteri Besar Perlis),
Tunku Ismail bin Tunku Yahya (Menteri Besar Kedah) dan Dato' Abdul Malek
bin Yusuf (Menteri Besar Negeri Sembilan).
Pada 9.38 pagi, Bendera Persekutuan Tanah Melayu telah dinaikkan
oleh Sir Henry Gurney (Pesuruhjaya Tinggi British di Malaya) bagi pihak
pembesar-pembesar negeri. Bermula dari saat yang bersejarah itulah,
Persekutuan Tanah Melayu mempunyai benderanya sendiri yang menjadi
lambang kemegahan serta simbol sebuah negara yang mempunyai rakyat
yang bersatupadu.
Bendera ini berukuran 6 kaki lebar dan 3 kaki panjang dengan enam
jalur berwarna merah dan lima jalur berwarna putih. Sebelas jalur ini
melambangkan perpaduan sebelas buah negeri Persekutuan iaitu Johor,
Pahang, Selangor, Perak, Melaka, Negeri Sembilan, Kedah, Perlis, Kelantan,
Terengganu dan Pulau Pinang.
Warna merah, putih dan biru melambangkan negara ini sebuah negara
Commonwealth. Bulan dan bintang melambangkan agama Islam sebagai
agama rasmi Persekutuan Tanah Melayu sementara warna kuning di bulan
dan bintang melambangkan warna DiRaja yang menandakan kedaulatan
sultan-sultan Negeri Tanah Melayu yang juga sebagai Ketua Agama Islam.
Perpaduan dan kerjasama negeri-negeri ini juga disimbolkan oleh bintang
pecah sebelas.

Pencipta Bendera Persekutuan Tanah Melayu
Dalam penyelidikan yang dijalankan, Arkib Negara telah menemui
dokumen yang ditandatangani oleh seorang yang bernama Encik Mohamed
bin Hamzah dihantar kepada 'Clerk of Councils' , The Council Chamber, Kuala
Lumpur, memajukan cadangan rekabentuk bendera Persekutuan Tanah
Melayu. Salinan lakaran Bendera Persekutuan Tanah Melayu juga telah
diperolehi dari koleksi fail Jabatan Kerja Raya, Johor yang ditandatangani oleh
Allahyarham Mohamed bin Hamzah. Tandatangan yang terdapat di dalam
surat di atas dan tandatangan pada lakaran bendera adalah sama.
Berdasarkan kepada penemuan ini, besar kemungkinan bahawa
pencipta bendera Persekutuan Tanah Melayu itu ialah Allahyarham
Mohamed bin Hamzah.
Sumber : ANM, Fail federal Secretariat 402pt.2/48

Sumber : Fail JKR Johor
Jalur Gemilang Megah Dan Terbilang
Dengan penubuhan Malaysia pada tahun 1963 bendera negara telah
diubahsuai dan dinamakan Bendera Malaysia. Empat belas jalur merah dan
putih menunjukkan empat belas buah negeri di Malaysia. Pengubahsuaian ini
dilakukan kerana Sabah dan Sarawak telah menganggotai Malaysia. Di
samping mempunyai empat belasjalur, bintangjuga mempunyai pecah empat
belas. Bagaimanapun tiada sebarang perubahan warna dan lambang.
Setelah berkibar megah sejak 50 tahun yang lalu, Bendera Malaysia
telah mencatatkan sejarah apabila ia diberi nama khas, Jalur Gemilang satu
nama yang amat sesuai untuk diabadikan oleh rakyat Malaysia. Pemilihan
Jalur Gemilang telah diputuskan oleh Jemaah Menteri Malaysia melalui
Mesyuarat Kabinet tahun 1997.
Perisytiharan nama Bendera Malaysia Jalur Gemilang telah diadakan
pada 31 Ogos 1997, jam 11.58 malam oleh Y.A.B. Dato' Seri Dr. Mahathir
Mohamad, Perdana Menteri Malaysia di Dataran Merdeka.



Lambang jalur pada bendera menggambarkan satu laluan yang lurus,
hala tuju yang sama dan arah yang sama yang dianuti oleh rakyat negara ini.
Gemilang bermaksud bercahaya, terang benderang dan cemerlang.
Oleh itu Jalur Gemilang melambangkan kecemerlangan negara dan rakyat
Malaysia dalam mengharungi suasana kehidupan dengan penuh gigih, taat
dan bersatu padu bagi menjaga nama dan menaikkan imej negara.
Warna merah pada jalur melambangkan kesanggupan, keberanian,
kegagahan dan kegigihan rakyat menghadapi segala cabaran. Warna putih
melambangkan keluhuran dan keikhlasan, warna biru melambangkan
perpaduan hidup yang rukun dan damai manakala warna kuning
melambangkan kesetiaan rakyat kepada Raja dan Negara.
"Sesungguhnya Penghayatan Ke atas Jalur Gemilang, Lambang
Kesamarataan, Perpaduan dan Kedaulatan Malaysia Menjadi Pemangkin
Kesempurnaan Cita-Cita Untuk Terus Cemerlang, Gemilang dan
Terbilang"

Tuesday, May 20, 2008

untuk dikongsi....

Kisah CInta Suami ISTERI

Seorang wanita dan kekasihnya bernikah dan
acara pernikahannya sungguh
megah. Semua kawan-kawan dan keluarga
mereka
hadir menyaksikan dan
menikmati hari yang berbahagia tersebut. Suatu
acara yang luar biasa
dan
sungguh mengesankan. Mempelai wanita begitu
cantik dan anggun dalam
gaun
putihnya dan pengantin lelaki dengan tuxedo hitam
yang gagah. Setiap
pasang mata yang memandang setuju
mengatakan
bahawa mereka
sungguh-sungguh saling menyintai dan sepadan.

Beberapa bulan kemudian, si suami berkata
kepada isterinya:

"Sayang, abang baru membaca sebuah artikel
dalam majalah tentang
bagaimana memperkuatkan hubungan dan tali
pernikahan kita", katanya
sambil menunjukkan majalah tersebut. "Masing-
masing kita akan
mencatatkan hal-hal yang kurang kita sukai dari
pasangan kita.
Kemudian,
kita akan membahas bagaimana kita mengubah
hal-hal tersebut dan
membuatkan perkahwinan kita bersama lebih
bahagia ...".

Isterinya setuju dan mereka mula memikirkan hal-
hal dari pasangannya
yang tidak mereka sukai dan berjanji tidak akan
tersinggung ketika
pasangannya mencatat hal-hal yang kurang baik
kerana ia adalah untuk
kebaikan mereka bersama. Malam itu mereka
sepakat untuk berpisah tidur
dan mencatat apa yang terlintas dalam benak
mereka masing-masing.

Esok pagi ketika sarapan, mereka sedia
membincangkannya. "Abang akan
mulai dulu ya", kata suami. Ia lalu mengeluarkan
senarainya. Banyak
sekali yang ditulisnya, sekitar 2 muka surat ...
Ketika ia mulai
membacakan satu persatu hal yang tidak dia
sukai
mengenai diri
isterinya, ia memperhatikan bahawa airmata
isterinya mulai mengalir...

"Maaf, apakah abang harus berhenti ?" tanyanya.
"Oh tidak, teruskan ..." jawab isterinya.

Lalu si suami melanjutkan membacakan semua
yang tersenarai, lalu
kembali melipat kertasnya dengan manis di atas
meja dan berkata dengan
bahagia, "Sekarang giliran sayang pula
membacakan senaraimu".

Dengan suara perlahan isterinya berkata, "Sayang
tidak mencatat
sesuatupun di atas kertas sayang. Sayang berfikir
bahawa abang sudah
sempurna, dan sayang tidak ingin mengubah akan
diri abang. Abang adalah
diri abang sendiri. Abang kacak dan baik di sisi
sayang. Tiada satupun
daripada peribadi abang yang sayang dapati
kurang ..."

Si suami tersentak dan tersentuh hatinya oleh
pernyataan dan ungkapan
cinta serta isi hati isterinya... bahawa isterinya
menerima dirinya
seadanya. Dia kemudian tertunduk dan menangis...

P/s: Sebelum kita mencari kekurangan orang lain,
carilah kekurangan
diri sendiri. Adakah kita cukup SEMPURNA untuk
dibandingkan dengan
orang
lain?... Kalau jawapan nya YA, maka kita
berbohong atau kita PERASAN.

Kerana tiada manusia yang SEMPURNA dalam
dunia ini dan sentiasa ada
yang perlu diperbaiki.. . wallahua'lam. ..

"Hakikatnya orang-orang yang menyayangi diri kita
kerana kelebihan kita
dan menerima segala kelemahan kita, sudah
pastilah orang ini adalah
sangat ikhlas menyayangi diri kita... INSYA
ALLAH."

sekadar.....nye

Jangankan lelaki biasa.......... NABI pun sunyi tanpa wanita.......... Walau segalanya tersedia di syurga.......... Tapi ADAM tetap rindukan HAWA.......... Pada wanitalah lelaki memanggil ibu,isteri dan juga puteri.......... Tanpa wanita.......... Hati dan perasaan lelaki akan resah dan gelisah.......... Masih mencari walau ada segalanya.......... Dijadikan wanita dari tulang rusuk lelaki.......... Maka lelakilah yang harus meluruskannya.......... Hati wanita yang serapuh kaca.......... Kuatkanlah ia dengan IMAN dan TAKWA.......... Perasaan wanita yang selembut sutera......... Hiasilah ia dengan AKHLAK MULIA.......... Kerana tanpa IMAN dan TAKWA serta AKHLAK MULIA.......... Wanita akan derhaka dunia.......... Pada insan yang bergelar LELAKI.......... Binalah kepimpinan diri untuk memimpin wanita.......... Tapi ingat!.......... Jangan hiburkan hatinya dengan kekayaan.......... Jangan jinakkan fikirannya dengan kemewahan.......... Jangan manjakan dirinya dengan kecantikan.......... Kerana wanita yang lupa akan hakikat kejadiannya,tidak akan terhibur dan menghiburkan..........
PELAN INDUK PEMBANGUNAN PENDIDIKAN (PIPP)
2006-2010 (RMK-9)


* Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010 telah disempurnakan pelancarannya oleh Y.A.B. Datuk Seri Abdullah Bin Hj. Ahmad Badawi pada 16 Januari 2007 bersamaan 26 Zulhijah 1427 di Putrajaya International Convention Centre (PICC),Putrajaya

1.0 PIPP DAN WAWASAN 2020

1.1 Malaysia kini sedang memasuki fasa 15 tahun yang kedua ke arah mencapai Wawasan 2020 ( Hasrat menjadi sebuah negara maju mengikut acuan sendiri).
1.2 Selaras dengan itu, salah satu agenda penting kerajaan adalah untuk membangunkan satu sistem pendidikan bertaraf dunia. Oleh itu Kementerian Pelajaran mempunyai tanggungjawab yang amat besar dalam membangunkan modal insan yang bersifat menyeluruh, progresif, bermoral dan beretika tinggi selain daripada melahirkan modal insan berpengetahuan dan berkemahiran.

2.0 PIPP DAN MISI NASIONAL

2.1 Misi Nasional memberikan penekanan tinggi ke atas pembangunan modal insan ‘Minda Kelas Pertama’ sebagai pendekatan utama bagi melonjak ke status negara maju.
2.2 Peranan pendidikan amat penting dalam menjayakan teras Misi Nasional terutama bagi Teras 2 dan Teras 3 iaitu:-
Teras 2 : Meningkatkan keupayaan pengetahuan dan inovasi
negara serta memupuk ‘minda kelas pertama’
Teras 3 : Menangani masalah ketidakseimbangan sosioekonomi
yang berterusan secara membina dan produktif
1
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP)2006-2010: ’Merintis Pembaharuan- Satu Misi Nasional’


3.0 PENDIDIKAN KEBANGSAAN: PERLETAKAN ASAS

3.1 Pada abad Ke-21, negara menghadapi cabaran baru kesan daripada globalisasi, liberalisasi, pengantarabangsaan dan perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT). Oleh itu Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menyediakan program pembangunan pendidikan yang dapat melahirkan warganegara yang berilmu pengetahuan, celik ICT, berkemahiran dan berakhlak mulia.
3.2 Pembangunan sistem pendidikan kebangsaan berlandaskan teras utama berikut:-
• Akses kepada pendidikan
• Ekuiti dalam pendidikan
• Kualiti dalam pendidikan
• Kecekapan dan keberkesanan pengurusan pendidikan
3.3 Berdasarkan teras utama ini, KPM merancang dan melaksanakan dasar-dasar pembangunan pendidikan bagi mencapai matlamat pendidikan. Antaranya:-
• Memperkembang potensi individu secara menyeluruh bagi melahirkan insan yang seimbang daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI).
• Meningkatkan kreativiti , inovasi dan budaya ilmu pelajar.
• Membudayakan sains dan teknologi dan pembelajaran sepanjang hayat.
• Menyediakan sistem pendidikan yang lebih cekap, berkesan dan bertaraf dunia.
• Menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan
• Meningkatkan martabat pendidikan Malaysia pada peringkat antarabangsa

2
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP)2006-2010: ’Merintis Pembaharuan- Satu Misi Nasional’


4.0 PENDIDIKAN KEBANGSAAN: MELANGKAH KE HADAPAN

4.1 Dalam tempoh 15 tahun akan datang KPM berhasrat:-

• Membangunkan modal insan dengan ciri-ciri individu dan masyarakat Bangsa Malaysia yang maju
• Memastikan akses, ekuiti dan kualiti yang menjadi tunjang agenda pendidikan dapat diteruskan
• Merintis dan menerajui perubahan demi melonjakkan sistem dan institusi pendidikan ke tahap dunia pada Tahun 2020
4.2 PIPP merupakan satu dokumen perancangan pembangunan yang meliputi tiga aspek utama iaitu infrastruktur, pengisian dan tenaga manusia.
4.3 Pendekatan PIPP
Matlamat PIPP adalah untuk menghasilkan pendidikan berkualiti untuk semua. Dua pendekatan utama telah dikenalpasti sepanjang tempoh RMK-9 iaitu:-
Pendekatan Pertama : Menyelesaikan Tugas Yang Masih Belum Selesai dan Kesamarataan Peluang Pendidikan
• Memastikan rakyat mendapat peluang pendidikan yang adil dan saksama tanpa mengira lokasi, kaum, kelompok kurang upaya, Orang Asli dan suku minoriti lain.

• Memastikan semua pelajar menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira (3M) dan tidak ada pelajar yang tercicir daripada sistem pendidikan akibat kemiskinan, berada di kawasan luar bandar dan pedalaman.

• Perluasan ke semua jenis sekolah dan lokasi akan ditingkatkan untuk memastikan semua pelajar mendapat akses ICT khususnya capaian kepada internet.

3
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP)2006-2010: ’Merintis Pembaharuan- Satu Misi Nasional’


PENDEKATAN KEDUA : KECEMERLANGAN INSTITUSI PENDIDIKAN

• KPM akan memberi perhatian khusus ke atas sekolah yang telah mencapai tahap cemerlang (mengekalkan kecemerlangan dan mampu mempertingkatkan kecemerlangan ke tahap yang lebih tinggi).

• KPM akan mengenal pasti sekolah-sekolah dalam kluster Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK), Sekolah Berasrama Penuh (SBP), Sekolah Premier, Sekolah Menengah Teknik (SMT), Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Sekolah 100 tahun (Centennial), Sekolah Bestari serta sekolah-sekolah Putrajaya dan Cyberjaya.
Kerangka Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010
ASAS PEMBANGUNAN
• Misi Nasional
• Dasar-dasar Pembangunan Negara
• Dasar Pendidikan Kebangsaan
• Islam Hadhari
• Pelan Integriti Nasional

TERAS ASAS PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
• Akses
• Ekuiti
• Kualiti
• Kecekapan dan Keberkesanan Pengurusan Pendidikan

PENDEKATAN
• Kesamarataan Peluang
• Kecemerlangan Institusi Pendidikan
FAKTOR KRITIKAL KEJAYAAN
• Kerjasama dan Komitmen Warga Pendidikan
• Kerjasama dan Komitmen Pihak Berkepentingan
• Sistem Penyampaian Pendidikan
• Sistem Pemantauan dan Penilaian

TERAS STRATEGIK PIPP
• Membina Negara Bangsa
• Membangunkan Modal Insan
• Memperkasakan Sekolah Kebangsaan
• Merapatkan Jurang Pendidikan
• Memartabatkan Profesion Keguruan
• Melonjakkan Kecemerlangan Institusi Pendidikan

MATLAMAT
Pendidikan Berkualiti Untuk Semua
Rajah 1 :
Kerangka Pelan Induk Pembangunan Pendidikan
2006-2010
4
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP)2006-2010: ’Merintis Pembaharuan- Satu Misi Nasional’
4.4 Teras Strategik PIPP
6 teras strategik telah dikenalpasti untuk memperkukuhkan sistem pendidikan negara seperti jadual 1 berikut:-
JADUAL 1 : TERAS STRATEGIK PIPP
Teras 1
Membina Negara Bangsa
Teras 2
Membangunkan Modal Insan
Teras 3
Memperkasakan Sekolah Kebangsaan
Teras 4
Merapatkan Jurang Pendidikan
Teras 5
Memartabatkan Profesion Keguruan
Teras 6
Melonjakkan Kecemerlangan Institusi Pendidikan

Thursday, May 15, 2008

DOA PENERANG HATI"Allahumma nauwir qalbi bi-nuri hidayatika kama nauwartal-ardza bi-nuri syamsika. Ya Fattahu ya 'Alim, 'iftah 'alaiya fathan, quaribanya. Fattahu ya 'Alim"

maksudnya: "Ya Allah, sinarilh hatiku dgn hidayatMu sbgaimana Engkau menyinari bumi dgn matahariMu, wahai Tuhan yg mmbuka, wahai Tuhan yg amat mengetahui, bukaknlah pintu hatiku pembukaan yg hampir, wahai Tuhan yg mmbuka, wahai Tuhan yg amat mengetahui" ~amin~
DOA PENERANG HATI"Allahumma nauwir qalbi bi-nuri hidayatika kama nauwartal-ardza bi-nuri syamsika. Ya Fattahu ya 'Alim, 'iftah 'alaiya fathan, quaribanya. Fattahu ya 'Alim"

maksudnya: "Ya Allah, sinarilh hatiku dgn hidayatMu sbgaimana Engkau menyinari bumi dgn matahariMu, wahai Tuhan yg mmbuka, wahai Tuhan yg amat mengetahui, bukaknlah pintu hatiku pembukaan yg hampir, wahai Tuhan yg mmbuka, wahai Tuhan yg amat mengetahui" ~amin~